Cusco!

2 januari 2015 - Cuzco, Peru

Queridas
Que tal? Feliz nuevo año!! Espero que hayan tenido un buen año nuevo.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb, dus het is weer tijd voor een nieuwe update! Na mijn dagen in La Paz ben ik met de bus naar Cusco gegaan. Alleen in Bolivia is het mogelijk dat alle ramen, maar dan ook echt alle ramen, met plakband vast geplakt zijn..... En je gelooft het nooit.. Het was koud in de bus! Maar 's middags was het heel erg warm en de airco werkte niet, dus was het gewoon 30 graden in de bus... Lang leven de bussen! Ik voelde me gelukkig al een stuk beter na La Paz. Cusco ligt iets lager dan La Paz, maar niet veel lager.... 3300 meter hoogte.
Na de lange busreis van 14 uur was ik om 22.00 uur 's avonds aangekomen in Cusco. Ik ben met een taxi naar de school gegaan waar ik vier weken blijf. De straat waar de school ligt loopt omhoog, dus dat is fijn. Als je de school binnenkomt moet je trappenlopen. Mijn kamer ligt op de derde verdieping, dus nog meer trappen... Goed voor de conditie denk ik kan maar....
Ik heb hier een driepersoonskamer die ik de eerste twee weken heb gedeeld met een meisje uit de USA, Katie.
De dagen hier zien er als volgt uit:
Ontbijt is tussen 07.30 uur en 09.00 uur. Ik heb les van 08.30 tot 12.30. Lunch krijgen wij ook, mits je je ervoor inschrijft. De lunch is rond 13.30 uur en word iedere voor ons bereid voor de schoolkok. Sommige studenten en vrijwilligers verblijven hier op de school, andere studenten en vrijwilligers verblijven bij gastgezinnen.
Na 13.30 ben ik vrij om te doen wat ik wil. Meestal ga ik naar de markten met medestudenten, maak mijn huiswerk, ga een middagje weg, of we bedenken wel wat. De ene dag gaan we uit eten, de andere dag koken we voor onszelf.
Het eerste weekend dat ik hier wat ben ik met Katie en Elis (vrijwilligster, verblijft hier ook op de school en komt uit Nederland) naar Machupicchu gegaan. Het was een twee daagse trip, maar vervoer, hotel en eten erbij. Maar natuurlijk, de ochtend dat we zouden vertrekken werd ik ziek wakker. Ik had last van diarree, was misselijk, Had geen energie en voelde me heel erg beroerd. Omdat ik geen 120 dollar wilde verspillen, ben ik toch naar Machupicchu gegaan. Het komt erop neer dat ik welgeteld 20 minuten in Machupicchu heb doorgebracht, alleen de eerste 200 meter heb gezien en daarna werd het toilet mijn beste vriend. Eline en Katie hebben wel hun volle tijd benut en ik heb bij het restaurant bij de ingang gezeten en gewacht. De weg terug was dan ook nog erger dan de heenweg. Stel je voor: je zit in een minibusje, de chauffeur die rijdt als een idioot door de bergen, je voelt je beroerd en heb kast van diarree, je hebt maar 1 pauze en de totale rit is 6 uur...... Geen ongelukkig gebeurt, maar voelde me wel goed beroerd.
De volgende dag naar de schoolarts geweest en ze zijn erachter gekomen dat ik een bacterie heb in mijn darmen die ervoor zorgt dat ik diarree heb. Ik was ook weer compleet uitdroogt dus moet verplicht 2 a 3 liter water met ORS drinken per dag!
Na een paar dagen antibiotica voelde ik me alweer een stuk beter en gelukkig ook geen diarree meer! Volgende week moet ik weer voor controle terugkomen bij de schoolarts en dan gaan ze ook kijken of de bacterie in mijn lichaam zit. Ik heb nog wel veel dagen dat ik misselijk ben, dus heb dan ook wel wat Spaanse lessen gemist.
Gelukkig met kerst voelde ik me al wel een stuk beter. We hadden besloten om met de studenten die op de school waren zelf te koken. Kerst bestaat hier voornamelijk uit kerstavond en eerste kerstdag is gewoon een vrije dag. Op Plaza Del Armas (het centrale plein hier in Cusco) was 24 december een grote markt waar we een beetje rondgelopen hebben. 'S avonds hebben we Mexicaans gekookt. We waren met 9 personen. Als voorgerecht hadden we guacamole gemaakt met nacho's(ook zelf gemaakt), als hoofdgerecht tortilla's met gehakt, mais, tomaten, komkommer, bonen en kaas en uiteindelijk nog een mango mousse toe. Het was allemaal erg lekker en niemand is er ziek van geworden!
 De 25e aten we met 12 personen (sommige studenten die in een gastgezin verblijven of iets anders deden de dag ervoor wilden nu ook mee-eten). Deze keer hadden we glüwijn als voorgerecht, maar alpaca vlees met pasta, pesto saus en bolognese saus en chocoladefondue als toetje. Ook dit was weer een groot succes. Totaal als je beide avonden had meegegeten kostten het je ongeveer 5 euro pp! Het klinkt allemaal heel simpel, maar aangezien hier geen over is, kan je al veel niet bereiden. Ook hebben we maar een drie pits fornuis en drie pannen naast elkaar werkt ook niet altijd.
Kerstavond is hier de grote avond, om middernacht werd overal vuurwerk afgestoken en het was zoveel, dat beloofd weer wat voor nieuw jaar!!
Het weekend na de kerst was het voor Katie tijd om weer naar huis te gaan... Heel erg jammer, want we hadden het altijd gezellig op de kamer.... Maar geef eerlijk toe... En kamer voor jezelf hebben is ook niet verkeerd!
En voor je het weet is het alweer tijd voor nieuw jaar! Hier in Cusco zijn een aantal tradities.... Hier komen ze!
Je moet twee uur voor oud en nieuw geel ondergoed aantrekken, dat staat voor geluk. Als je geel ondergoed draagt met rood en groen erin is dat nog beter. Het rode staat voor romantiek en het groene staat voor geld.
Om 12 uur moet je bij elke klokslag een groene druif een (12 druiven totaal) en voor elke druif die je eet moet je een wens doen.
Om 12 uur moet je rondrennen op Plaza Del Armas voor geluk. Ren je met je koffer in je hand, dan ga je volgend jaar veel reizen. Ren je met bonen in je zak, krijg je volgend jaar veel geld.
Dus wij stonden allemaal rond 23.30 uur op het plein, maar wat een gekkenhuis is dat zeg! Het vuurwerk is van slechte Chinese kwaliteit, dus de helft dat werd afgestoken knalde op de grond ipv in de lucht, het vuurwerk bleef heel laag hangen en iedereen was zo dronken dat ze gewoon vuurwerk rond gooiden.
De klok van de kerk werkte niet, dus we wisten niet precies wanneer het 12 uur was, maar toen iedereen begon te rennen wisten dat we mee moesten doen! Het meerendeel moeten we lopen, omdat er te veel mensen waren en het was echt een gekkenhuis maar wel heel leuk. Terwijl we liepen, hebben we onze druiven gegeten en we droegen allemaal geel ondergoed! Nu mag ik toch wel hopen dat ik dit jaar een beetje geluk heb!
Aankomend weekend ga ik met Eline naar de Secret Valley van Cusco, dan nog 1 weekje school en zit mijn maand Spaanse les er alweer op! Tijd is weer voorbij gevlogen!
Dit was het weer voor nu, zal de foto's weer uploaden en laat snel weer van van me horen!
Ciao!
Xxx

1. Chantal:
    2 januari 2015
    Naatje,

Allereerst de beste wensen voor 2015. Met veel geluk en gezondheid, dat zal vast wel goed komen nu jij je aan de oud en nieuw tradities van Cusco hebt gehouden.
    Wat balen dat je zo ziek bent geweest en dat je daardoor het eea hebt gemist en ook de Machupicchu. Diarree kan zo vervelend zijn. Zorg maar dat je snel weer beter bent.
    Honey, take care

Dikke kus uit het koude NL
  2. Mariska Hooijer:
    4 januari 2015
    hoi lady, heel veel geluk en voorspoed voor 2015 en goede gezondheid ! heb je blijkbaar wel nodig daar in het verre (bacterie hier en daar). Fijn dat het nu in ieder geval een stuk beter met je gaat. De foto's welke ik via facebook heb gezien zijn allemaal erg fleurig. Leuk hoor. Succes nog even op school. Kijk al uit naar je volgende verhaal. xxxx
  3. Caroline:
    5 januari 2015
    Hoi Nathalie,
    De beste wensen voor het nieuwe jaar gewenst! Je hebt weer een leuk reisverhaal geschreven. Geniet nog even van je school en je verdere reis!
    Groetjes van ons !