Paraguay, Argentinië en Bolivia

12 december 2014 - La Paz, Bolivia

Zijn jullie allemaal nog een beetje verwend door Sinterklaas?
Ik ben Sinterklaas hier niet tegen gekomen, maar mag niet mopperen, ik had pepernoten van huis meegenomen!
Het is nog maar twee weken geleden sinds mijn laatste berichtje, maar wat heb ik weer veel gedaan!
Na Florianopolis ben ik naar de watervallen van Foz de Iguacu gegaan. Toen ik aankwam regende het zo hard dat ik als een verzopen kat bij mijn hostel aankwam. Later op de dag werd het weer beter en ben ik met een paar mensen naar de Braziliaanse kant van de watervallen geweest. 1 van de mensen was Ross (uit Engeland). Hij vertelde me dat het de volgende dag zou gaan regenen en we beter een andere dag naar de Argentijnse kant van de watervallen konden gaan. We hebben beide een nacht extra in het hostel geboekt en zijn een dagje naar Paraguay geweest. Gewoon omdat het kan en het maar een half uurtje met de auto is. Wij hebben dit wel als georganiseerde trip gedaan. In Paraguay zijn weinig toeristen attracties behalve de grootste dam ter wereld en de vele winkelcentra die het heeft. En we zijn naar het drie landen punt geweest met Paraguay, Brazillie en Argentinië
Moet zeggen, ben blij dat ik een dagje naar Paraguay geweest ben, maar weet niet of ik ook echt door het land zou willen reizen.

Argentinië
Na ons dagje Paraguay zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest met Roman uit Duitsland. Deze dag was ook weer regen voorspeld, maar we hadden zulk goed weer! Het was bloedheet en hebben een boottocht gedaan.... Met deze boottocht kom je zo dicht bij de watervallen dat je zeik en zeik nat word. Ik ben er ook achter gekomen dat mijn telefoon echt waterproef is! Het was echt geweldig! Wij hebben super mooie watervallen gezien, veel regenbogen, dubbele regenbogen en weer extra stempels in ons paspoort!
Na mijn bezoek aan de Argentijnse kant sliep ik weer in mijn hostel in Brazilië en ben de volgende dag met de bus naar Salta Argentinië gegaan. De planning was om hier ongeveer drie nachten te blijven, maar reizen zou geen reizen zijn als plannen niet veranderen. Toen ik 's morgens aankwam, kwam ik mensen tegen die spraken over Salar de Uyuni (de grootste zoutvaten ter wereld). De drie daagde tours die aangeboden worden, eindigen tussen eind december en eind maart in verband met het regenseizoen. Gezien mijn geld wist ik ook niet of ik eind maar nog aan het reizen ben, maar goed. Eerst Salta Argentinië. De eerste dat heb I'm een beetje rondgelopen, maar ik had 24 uur in de bus gezeten en bijna niet geslapen, dus was voornamelijk dus. De volgende dag ben ik op een dagtour gegaan naar Cafeyeta, bekent om zijn wijngaarden! Onderweg waren de uitzichten adembenemend. Blauwe bergen, groene bergen, gele bergen, rode bergen....je geloofd het niet tot je het zelf ziet! Onderweg naar Cafeyeta veel gestopt om foto's te maken! In Cafeyeta zijn we naar een wijngaard geweest en hebben we natuurlijk wijn gedronken! De wijngaard waar we waren maakt organische wijn en het smaakte goed! Ik heel spontaan twee flessen gekocht, maar niet helemaal bedacht dat ik het de komende tijd gewoon in mijn backpack moet dragen! Hahahaha.

Bolivia
De drie nachten die ik in Salta zou blijven werd er uiteindelijk 1. Mijn tweede nacht heb ik geannuleerd, want ben met Philip (Duitsland) meegereisd naar Uyuni Bolivia, zodat ik nog genoeg tijd zou hebben voor de drie daagde tour. Onze busrit was tot aan de grens van Bolivia prima te doen, de acht uur die we daarna door Bolivia moesten rijden om in Uyuni aan te komen deden me voornamelijk aan Nepal denken. De wegen zijn geen wegen, de bussen hebben geen airco, te veel mensen in de bus... De goede oude tijd. Nadat wij in Uyuni waren aangekomen, hebben we meteen de tour geboekt voor de dag erna.
De eerste nacht in Uyuni was geen pretje, ik ben in 1 nacht van 1200 meter (Salta) naar 3700 meter gegaan en mijn lichaam kan het niet hendelen. Tijdens de tour zouden we naar de 5000 meter hoogte gaan, dus Philip is voor mij naar de apotheek gegaan en heeft pillen gehaald tegen hoogteziekte. Door deze pillen heb ik deze trip kunnen overleven! Ik ben de hele dag duizelig. Verschrikkelijke hoofdpijn, misselijk, kan niet eten, kan niet lopen zonder buiten adem te zijn, heb last gehad van hartkloppingen, niet echt een pretje.
Met de tour delen we een jeep met zes personen en onze chauffeur. Wij hadden een hele leuke groep en meteen een klik met elkaar. De eerste dag zijn we dan naar Salar de Uyuni gegaan, de grootste zoutvlakte ter wereld. Hier hebben we ook allemaal gekke en leuke foto's gemaakt. De foto's zijn voornamelijk met de camera's van andere gemaakt, zodra ik deze heb zal ik ze delen!
Onze slaapplekken waren heel erg sober, maar prima te doen. De eerste nacht hadden we warm water en elektra!
De tweede dag hebben we zoveel mooie landschappen gezien, vulkanen, roze meren, zand Tornados! echt te veel om op te noemen, ook al voelde ik me heel beroerd, het was het helemaal waard. Op de tweede dag kwamen we ook op de top van 4800 meter en het voelde even alsof wij de enige op de wereld waren! Onze slaapplek was iets soberder en we konden hier ook geen warme douche krijgen of onze spullen opladen. De derde dag moesten we om 4 uur 's morgens!! Ons bed uit, we zijn eerst naar de geisers gegaan en daarna naar de hotspring. In de hotspring kon je ook zwemmen als je wilde, maar gezien het feit dat ik niet eens in staat was om 100 meter te lopen, heb ik dit overgeslagen. De rest van de dag was voornamelijk terug rijden naar Uyuni. Dezelfde avond heb ik met Andrea (uit Korea) de bus gepakt naar La Paz. Hier wil ik een paar dagen rustig aan doen en hopen dat ik me beter ga voelen voor ik begin met mijn cursus zondag in Peru! Bijna alle bussen naar La Paz waren vol, dus wij hadden een bus niet comfortabel was en een weg, ik vreesde alweer voor mijn wijnflessen.... Maar ook nu hebben ze het weer overleefd.
Gisteren in La Paz aangekomen en voor het eerst sinds dagen had ik honger en heb ik zelfs een stukje kunnen lopen. Ik heb nog wel heel veel hoofdpijn, maar er is me verteld dat het tot twee weken kan duren voor je lichaam aan de hoogte gewend is en voldoende rode bloedcellen heeft aangemaakt.... Dus we gaan weer zien... Morgen ook maar weer weinig dien en zondag ochtend vertrek ik met de bus naar Cusco!

Dit was mijn verhaal weer voor het moment, ik weet niet of ik voor de feestdagen nog wat ga plaatsen... Dus bij deze
Allemaal hele fijne feestdagen, geniet er weer van en doe voorzichtig met oud en nieuw!
Dikke kus van mij

1. Chantal:
    12 december 2014
    WoW!! Wat een verhaal weer Naat. Je maakt wat mee daar en je ontmoet zoveel leuke mensen. Geniet nog maar lekker verder. Jij ook fijne feestdagen en tot volgend jaar.

Dikke knuffel
  2. Ina:
    13 december 2014
    Lieve Nathalie ja Sinterklaas is weer voorbij ik ben voor het eerst een echte zwarte piet geweest helemaal top, Justin zei al hoe ouder hoe gekker hahaha.
    Wat jij in 2014 hebt meegemaakt blijft in je leven een top jaar vol mooie herinneringen blijf vooral genieten!!!!!!!
    En begin 2015 zoals je 2014 eindigt.
    En hele liefdevolle kerstdagen van ons XXXXXXX
  3. Tante Tiny en ome Peter Dudock:
    14 december 2014
    We hebben van je ouders je blog gekregen en we zien hoe veel je in korte tijd meemaakt. Geweldig. Nog veel fijne dagen en geniet er maar van. Succes met je Spaanse les. Adios.
  4. Mariska Hooijer:
    16 december 2014
    he dametje, pas je goed op jezelf ? Je hebt weer ongelooflijk veel gedaan en nieuwe mensen ontmoet. Hartstikke leuk om te lezen. Succes in Peru op school de komende weken. Dikke pakkerd xxxx