Holi

16 maart 2014 - Kathmandu, Nepal

Holi is geweldig!! Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten, maar het is geweldig! Wat een geweldige dag hebben wij gehad. Het begon 's morgens al nadat we wakker waren! Na het ontbijt zijn we naar de een van de bovenste verdiepingen gelopen om daar water en verfpoeder naar beneden te gooien. We weren begroet door Sanju die meteen verfpoeder in ons gezicht smeerde.
Mensen hadden redelijk door dat wij daar boven stonden, dus werd onze straat zo veel mogelijk genegeerd... Dan blijft er niets anders over dan elkaar aan te vallen!!! Mijn witte kleren waren als snel niet wit meer. De hele morgen hebben we waterballonnen met verfpoeder en bakken met water naar elkaar gegooid en de mensen om ons heen. Ook hebben we behoorlijk wat verfpoeder op elkaar gesmeerd..... Conclusie: ik was doorweekt.... Maar goed dag het 26 graden was vandaag met volop zon! Om 11 uur zouden we opgehaald worden om naar het dorp van Sanju te gaan en daar Holi te vieren. We hadden alleen zo veel plezier met water gooien, dan we een uur later zijn gegaan. De planning was dat we naar de bus zouden lopen, maar uiteindelijk stopte de bus voor de deur. We waren het hek nog in te voorbij, of we werden al bekogeld met waterballonnen door de mensen die wij de hele morgen al hadden bekogeld vanaf het balkon... En dat was wel wat minder, want ik was net een beetje opgedroogd.
Na een half uur in de bus te hebben gezeten, kwamen we aan bij het dorp. Meteen werden we begroet door een hoop mensen die Happy Holi roepen en hierbij je gezicht insmeren met verfpoeder. Tussen deze mensen liepen we naar beneden naar een tempel. De meeste bewoners uit het dorp komen naar de tempel met. Holi om in de tempel te dansen, elkaar in te smeren met verfpoeder en een leuke tijd te hebben. Omdat wij 'blank' zijn, waren wij een erg gewilde target voor waterballonnen. Het nadeel van deze waterballonnen was dat deze gevuld waren met rioolwater zo leek het, want het stonk! Ondanks dit was het geweldig!! We hebben gedanst, mochten op de instrumenten spelen en iedereen had het naar zijn zin. Op een gegeven moment werd het wel een beetje vervelend dat al die kinderen waterballonnen op ons gooide, want sommige gooiden zo hard dat het zeer deed en we er blauwe plekken aan over houden!
Uiteindelijk zijn we met een groep mensen weer terug naar boven gelopen voor wat te eten en wat te drinken. Iedereen zat in een rijtje en het eten werd geserveerd op een stukje krant. Het eten bestond uit Buffalo vlees, aardappelen (zeer pittig) spinazie, geplette rijst (te vergelijken met muesli) en nog een aantal dingen. Het smaakte goed, maar was blij om weer terug te gaan naar Quest. De verf was opgerold in mijn haar, mijn armen voelen aan alsof ze verbrand waren (door de vele verfpoeder op mijn armen kon ik dat niet meer zien) en ik had zo een erge dorst!!

Ik had vandaag een warme douche en heb mijn haren 3x moeten wassen om de meeste verf eruit te krijgen en de rest 2x. Op sommige plekken zie je de verf nog steeds zitten, maar dan komt welk weer een keer.

Al met al.... Vandaag was een van de leukste dagen ooit. Dit feest zal me voor altijd bijblijven en ik ben blij dat ik er een deel van heb kunnen zijn.

Op dit moment ben ik zo moe dat ik lekker ga slapen. Morgenmiddag weer naar het weeshuis om de kids van school te halen en weer te gaan voetballen.

1. Loes jutte:
    16 maart 2014
    Zit er erg grappig uit. Je had wel gratis kleren veven als je wat anders wilt. Blij voor je dat je het leuk hebt. Kus.