Introductie en Gonkyap

7 maart 2014 - Kathmandu, Nepal

Namaste iedereen!

Hierbij een kleine update van mijn kant!
Aangezien iedereen het zich afvraagt, ja, ik eet rijst op het moment! Ik kan niet zeggen dat ik het lekker vind, maar ben nog niet over mijn nek gegaan, dus dat is een goed ding ;-)

Na te zijn aangekomen, hebben Betty, Izzy, Courtney en ik eerst twee dagen introductie gehad. Deze introductie krijgen alle vrijwilligers als zij zijn aangekomen. Tijdens de introductie word ons het een en ander verteld over de leefwijzen die hier is, het kasten systeem, gewoonten en krijgen we de basis beginselen van de taal mee. We leren ons voor te stellen en iemand anders voor te stellen.

Tijdens onze eerste introductie dag hebben wij te horen gekregen waar wij zullen verblijven tijdens ons vrijwilligerswerk. Ik ga samen met Izzy naar Gonkyap bol Sarokoer Kendra gaan. Dit is een weeshuis in het oosten van Kathmandu. Hier verblijven 10 kinderen, 8 jongens en 2 meisjes. De leeftijdscategorie is tussen de 4 en 12 jaar.

Maandag na onze introductie zijn we op pad gegaan, hierbij zijn er ook nog een aantal andere vrijwilligers mee gegaan en onze begeleider Sanju. Alles eerst zijn we naar Swayambhunath gegaan, oftewel de Apentempel. Na een flink aantal traptreden lopen heb je een geweldig uitzicht over de stad en kan je goed zien hoeveel bergen er rondom Kathmandu zijn!! Daarna zijn we nog naar Durbar Square gegaan. Aangezien het spitsuur was, was het zo verschrikkelijk druk dat je bij iedere stap moest uitkijken of je niet overreden zou worden door een scooter of auto.

Tweede dag van de intro
Dinsdag was de tweede dag van one intro. Vandaag gingen we het voornamelijk hebben over het kastensysteem dat op veel plekken in Nepal nog steeds gehanteerd word. Voor we aan onze les begonnen, zijn we met een van onze begeleiders naar een winkel gegaan op typische Nepalese jurken te laten maken.
Na. Onze les over het kasten systeem zijn we verder gegaan met de beginselen van de Nepalese taal. In theorie kunnen we iemand nu begroeten en voorstellen.
Na het eten van de Daal Bath (rijstmaaltijd) als lunch, zijn we naar Boudha gegaan. Deze is te vergelijken met de apentempel, maar dan veel groter.'s avonds lekker wezen eten voor 2 euro per persoon!

Gonkyap:
De dag is aangebroken om naar Gonkyap te gaan! Ik heb er zo veel zin in! Als Izzy en ik zijn aangekomen hebben we het best wel relaxed, de kinderen zijn naar school dus voorlopig hoeven we niets te doen. Er zijn op dat moment twee kinderen thuis, de ene is ziek en de andere is te jong om naar school gegaan. Eigenlijk hebben we de hele middag plezier gehad met een paar zonnebrillen en bellenblaas. Rond 15 uur worden de kinderen van school gehaald. De gastheer is met ons meegegaan, zodat wij weten waar de school is en we het hierna zelf kunnen doen. De kinderen noemen ons allemaal sisten en ze zijn zo schattig om te zien!
Ons was al verteld dat sommige vrij weinig zin hebben in het maken van hun huiswerk na schooltijd, dus hadden we de tip gekregen om ze om te kopen met snoep en koekjes. Dit omdat ze dat normaal niet krijgen. Zo gezegd, zo gegaan! Je krijgt een hoop voor elkaar als je en pak oreo koekjes bij je hebt! De rest van de middag hebben we voornamelijk gevoetbald en getekend.
'S morgen helpen wij de meiden bij het aankleden en doen we hun haar. Daarna brengen we iedereen weer naar school en zijn we vrij tot we ze weer ophalen.

In principe zijn we ieder weekend vrij en kunnen we terug naar Quest, de organisatie die ons begeleid. Omdat de kinderen in het weekend vrij zijn, blijven we op zaterdag ook op Gonkyap en gaan we 's avonds naar Quest om af te spreken met de andere vrijwilligers. Aankomende zaterdag willen we met de kinderen een picknick houden en allerlei lekkere dingen voor de meenemen die ze anders niet krijgen!

Deze morgen (het is nu 11.52 uur) hebben Izzy en ik een stukje berg beklommen om een klooster te bezoeken. Het was zo rustgevend en fijn. Je kon even frisse lucht inademen en je word er niet gestoord door auto's die om de 10 seconden toeteren. Het uitzicht was ook zo prachtig, alleen heel jammer dat je niet ver vooruit kan kijken voor alle smog die boven de stad hangt.

Dit was het weer voor vandaag!

Liefs...

1. Cobi:
    7 maart 2014
    Goedemorgen Nathalie,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag op afstand, maak er een mooie dag van met de mensen om je heen. Dikke knuffel van mij en blijf genieten.
    Lieve groetjes Cobi
  2. Cobi:
    7 maart 2014
    Sorry, ik ben een paar dagen te vroeg maar ik ben vast de eerste. Hahaha
  3. Ina:
    9 maart 2014
    Goedemorgen Nathalie
    Geweldig jou ervaringen te kunnen volgen je bent nu al weer een week weg,blijf ervan genieten je hebt het verdiend
  4. Loes jutte:
    9 maart 2014
    Mooi verhaal van wat je doet en mee maakt. Leuk hoor.
    Blijf er van genieten.
    Alvast van afstand gefeliciteerd dinsdag met je verjaardag.
    Knuffel en groetjes Loes.
  5. Caroline en Rob:
    11 maart 2014
    Hallo Nathalie,
    Via deze weg, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag toegewenst. We blijven je volgen en geniet er van !!!!.

Groetjes Caroline en Rob
  6. Will Jutte:
    11 maart 2014
    Nog van harte gefeliciteerd . Leuk om je te volgen via deze reislogger. Geniet van al die prachtige momenten. Je tante Will