4.000 eilanden, Siem Reap en Phnom Penh

28 mei 2014 - Koh Rong, Cambodja

Goedemorgen allemaal,

hierbij weer een kleine statusupdate!

Onze laatste paar dagen in Laos hebben we doorgebracht op Don Det. Dit is 1 van de 4.000 eilanden die in het zuiden van Cambodja liggen. We sliepen hier in een kleine bungalow met tee hangmatten voor de deur. Echt ideaal! Het dorpje van don Det is niet zo groot, dus wij hebben een paar dagen heerlijk niets gedaan. Wel zijn wij nog 1 dag wezen kajakken. Dit was leuk en spannend! Na de lunch zouden we in het gedeelte van de stroomversnellingen komen. Alles werd aan je boot vastgebonden en er waren extra mensen mee die voorop moesten voor het geval 'er mensen nog gered moesten worden'. Als je aan het kajakken bent en er word naar je geschreeuwd: Ga naar links, als je te veel naar rechts gaat, ga je richting de watervallen! Dat word het wel even spannend. Rhodé en ik zijn gelukkig niet omgevallen en we hebben de flinke stroomversnellingen ook overleefd! Op een gegeven moment dreven we tussen Laos en Cambodja is en konden we van een afstand de Irrywaddy dolfijnen zien (zoet water dolfijnen).

Na deze paar heerlijke dagen was het tijd om richting Siem Reap, Cambodja te gaan. We konden hiervoor kiezen uit de nieuwe route (8 uur) of de oude route (18 uur). Wij kozen voor de nieuwe route. Onze paspoorten en visumaanvragen konden we inleveren bij de gids, zodat deze alles tegelijk kon aanvragen bij de grens. Toen we met de boot op het vaste land waren aangekomen, moesten we nog 2 uur wachten tot we met de bus richting de grond gingen. De bus zet je af bij de grens, vervolgens moesten we 300 meter lopen. Aan de grenskant van. Cambodja hebben we vervolgens weer 2 uur moeten wachten tot we ons visum hadden en met een andere bus verder konden. Toen we aankwamen bij een busstation aankwamen, vertelde onze gids ons doodleuk dat we met de oude route gingen en dat er geen andere bus mogelijk was! Pas toen wij hem duidelijk maakte dat wij dan een deel van ons geld terug wilde hebben (nieuwe route is duurder), konden we ineens wel met de nieuwe route. We moesten met de veerpont naar de overkant van de rivier en daar zou weer een busje voorbond klaarstaan. We waren met 6 personen en waren allemaal een beetje bang voor de pond. Het zag er namelijk uit als eentje die je in het nieuws voorbij ziet komen dat hij is gezonken.... maar gelukkig, niet gezonken en er stond een busje voor ons klaar! Omdat het een 15 persoons bus was, konden we lekker ruim zitten! Uiteindelijk heeft deze reis ook weer 12 uur geduurd... Altijd leuk, reizen in Azië.

Siem Reap
In Seam Reap verbleven we in een heel schattig klein Guesthouse vlak bij het centrum. Wij hebben de meeste avonden doorgebracht op Pubstreet en hier sluit niet alles om 11 uur! Super gezellig dus.
Ook zijn wij naar 1 van de grootste trekpleisters geweest van Cambodja, De Angkor Wat. Wij hadden een tuktuk chauffeur voor de hele dag, want het is mega groot. Het was ook weer 45 graden, dus een beetje wind was wel lekker. Bij Ankor wat hebben we verschillende tempels bezocht. Een hoop staat in de steigers, omdat alles gerenoveerd word. Ook hebben we de tempel bezocht waar Tomb Raider ooit is opgenomen. Ik kan me nu alleen maar bedenken dat ik die film maar weer eens moet gaan kijken, want dat gedeelte kan ik me niet meer herinneren.
Toen wij hier waren hebben wij ook een tropisch regenbuitje over ons heen gekregen. Het regende zo hard, maar omdat het zo warm was kwam er stoom van de stenen af en de passen water waren warm. Toen het stopte met regenen was alles ook zo weer droog en heet! In Siem Reap hebben we echt een leuke tijd gehad! De night market, de old market, Pubstreet, echt super gezellig!

Phnom Penh
Phnom Penh is groter dan Siem Reap en heeft niet echt een centrum. De eerste nacht sliepen we in een Guesthouse, zo vies! De kakkerlakken liepen de hele tijd uit de wasbak en omdat we geen raam hadden, rook het ontzettend muf. Gelukkig konden we een andere kamer krijgen, maar ook deze had geen raam en deze zat net naast de keuken dus alles rook naar eten. Meteen na de eerste nacht hebben we besloten om hier weg te gaan en op zoek te gaan naar een ander Guesthouse. Gelukkig zaten we in een gebied waar een hoop Guesthouses zitten en hadden we snel een andere kamer gevonden voor de volgende dag. We verbleven vlak bij de rivier en 's avonds kan je hier heerlijk zitten.

Ook zijn we natuurlijk naar de Tuol Sleng gevangenis geweest en de killingfields. Ik moet zeggen dat dit best heftig was. In de gevangenis staan nog een hoop spullen zoals deze in de tijd van de Khmer Rouge gebruikt werden. Er stonden nog bedden en er hingen foto's bij hoe de gevangenen er bij lagen, ook zag je overal foto's hangen van de slachtoffers en alle martelwerktuigen stonden er ook nog in één van de laatste gebouwen zag je hokjes zo smal, zelfs dieren hebben meer ruimte! Ook zag je op diverse plekken nog bloeddruppels op de vloer liggen, kortom heftig!
Ik werd er eerlijk gezegd ook een beetje misselijk van.
Na een bezoek aan de gevangenis zijn we naar Choeung Ek geweest, oftewel de killingfields. Hier zijn meer dan 20.000 mensen aan een gruwelijk einde gekomen. Het terrein zelf is heel mooi en vredig, maar als je over de paden heen loopt zie je de botten nog in de grond zitten. Tot nu toe zijn er ongeveer 9.000 lichamen gevonden, dus 11.000 liggen nog in de grond. Ook zie je kledingstukken uit de grond komen, die de slachtoffers toen de tijd droegen, het meest gruwelijke om te zien vond ik de killingtree. Omdat kogels duur waren, werden baby's tegen deze boom aan geslagen om daarna in een massagraf gegooid te worden.
In totaal zijn er meer dan 122 massagraven op dit terrein. Te gruwelijk voor woorden.

Nu zitten we aan het ontbijt en staan we op het punt om te vertrekken naar Sihanoukville om vanaf daaraf daaronder boot te pakken naar Koh Rong.

Ik laat snel weer wat van me horen!

Liefs,

1. Marielle:
    28 mei 2014
    Goh, dat lijkt mij inderdaad wel erg heftig om zo'n massagraf, pad en die boom te zien. Helemaal als je weet wat er allemaal gebeurd is. Lijkt me erg indruk wekkend allemaal, net als Autswitsch waar ik in de zomer ben heen geweest.

Elk geval een hele fijne reis weer verder en dat je maar veel bijzondere dingen mag zien/mee maken.
  2. Ina:
    1 juni 2014
    Hoi lieve Nathalie wat vond ik het leuk om je even te zien op Skype tijdens de verjaardag van je moeder wat trouwens super gezellig was. Je moeder was echt jarig wat ik haar gun.
    Ik en aard genieten van je reisverhalen heel indrukwekkend allemaal, blijf genieten schat we denken aan je dikke knuffels Ina en aard en ook van je box vriendje Justin xxxxxxxx
  3. Ina:
    22 juni 2014
    Hoi Nathalie het is hier nu 21juni s'morgens ik dacht even een berichtje van ons uit Holland. Het gaat bij ons allemaal goed wij willen je bedanken voor je kaart geweldig.
    Wat zie je toch veel en wat maak je veel mee.
    Wat een ervaring veel liefs en we denken aan je dikke knuffels Aard en Ina xxxxx