Vietnam

23 juni 2014 - Hanoi, Vietnam

Ondertussen ben ik al weer enige tijd in Vietnam. Onze overige tijd hebben wij heerlijk op het strand doorgebracht in Koh Rong en Sinahoukville. Op Koh Rong was het echt geweldig, want we hadden een hutje op het strand. Het nadeel was wel. Alles (inclusief bedden) zaten iedere dag onder het zand.
Wij zijn met de bus van Sihanoukville naar Ho Chi Minh, Vietnam gegaan. In Ho Chi Minh hebben we niet zo heel veel gedaan. Wij zijn hier maar twee nachten gebleven en hebben hier de Cu Chi tunnels bezocht . Dit zijn de tunnels die tijdens de Vietnamese oorlog worden gebruikt. Je kon ook daadwerkelijk in de tunnel, maar deze waren zo smal en klein dat ik het niet gedaan heb.

Ook in Vietnam brengen we veel dagen door op het strand. We merken beide nu wel dat we een beetje moe zijn van het reizen, dus Vietnam word een bijkom land! Na Ho Chi Minh zijn we gevlogen naar. Nha Trang. Hier hadden we een hotel op 5 minuten lopen van het strand. Ideaal! Ons enige probleem hier was je voeten niet verbranden aan het zand, want het zand was echt bloed en bloed heet. Onze laatste dag in Nha Trang zijn we naar de Spa geweest. Hier hebben we een modderbad gedaan, een mineraalwaterbad en daarna nog een massage. Echt heerlijk. Ook waren er meerdere zwembaden waar we de hele dag gebruik van konden maken. Het was een hele ervaring weer. Waar wij het modderbad met drie Engelse gasten moesten delen en het al krap vonden, zagen wij Vietnamese mensen met de hele familie in zo een bad gaan. En geloof me, zo groot waren die baden ook niet.

Vanuit Nha Trang zijn we gevlogen naar Hoi An. Dit is een plaats halverwege Vietnam, ook vlak bij het strand. Dit dorp heeft een klein centrum met veel Franse invloeden. Hier kan je eigenlijk alleen maar kleren, schoenen en tassen laten maken of naar het strand. Het komt erop neer, ik heb veel te veel laten maken en ik heb alweer een pakketje naar huis moeten sturen om voor te zorgen dat ik geen overgewicht heb met vliegen! Ik heb laarzen, sandalen, een maxirok, een jurk en korte broek laten maken. Dus als het goed is, is er nu een pakketje onderweg naar Nederland!

Na Hoi An zijn we naar Halong Bay gegaan. Als stad is hier eigenlijk niets te doen. Wat je hier wel kan doen, en wat we gedaan hebben, is een cruise boeken en dan tussen alle eilanden door varen! Het was duur,maar dan heb je ook wel wat. Wat een top trip. We hebben een super leuke groep gevormd met allemaal Nederlanders op de boot, we hadden lekker eten, goede bedden en een airco! Wij waren weer tevreden. De eerste dat zijn we grotten wezen bezoeken en weer gaan kajakken. Wat een enorme kwallen in het water! Daar wil je echt niet tussen zwemmen. Ook is het water hier zo vervuild, zo zonde! 'S Avonds op de boot lekker gegeten, op het dek gelegen en sterren kijken.
De tweede dag hebben we op Cat Ba (vrouwen) eiland doorgebracht. Dit is het grootste eiland en hier hebben we lekker in een hotel geslapen en tijd op het strand doorgebracht. Het enige nadeel hier was dat het strand een beetje vies was.
Na de tweede nacht werden we met de bus naar Hanoi gebracht. Hier hebben we 1 nachtje doorgebracht voor we met z'n vijven naar Sapa zijn gegaan. Sapa is een plaats in Vietnam dat meer in het noordwesten ligt. Het is een berggebieden, dus het was hier ook een stuk kouder! Het deed me een beetje denken aan Oostenrijk, huisjes met balkon, bergen op de achtergrond en wolken die heel laag hangen.
Hier hebben we ook een dagje scooters gehuurd. Lekker wezen toeren door de omgeving en die was mooi! We merkten ook meteen, hoe lager we kwamen hoe warmer het weer werd! Ook hebben we in Sapa de voetbal wedstrijd van Nederland-Australië gekeken. Gezellig in de kroeg met nog een aantal Nederlanders.
Ondanks alle berichten dat er zoveel toeristen in Sapa zouden zijn, is het ons heel erg meegevallen.

Na een aantal dagen in Sapa was het tijd om afscheid te nemen van de twee mannen, Thijs en Rob. Zij gingen met de bus naar Luang Prabang, terwijl Rhodé, Els  en ik met de bus naar Hanoi zijn gegaan.
De laatste paar dagen in Hanoi waren warm, maar we hebben ook regen gehad. We hebben nog een paar dagen lekker rondgelopen, aantal dingen bezocht en vooral schuilen voor de regen! De afgelopen twee dagen regent het bijna aan 1 stuk door. Nu langzamerhand tas inpakken voor mijn vlucht naar Thailand morgen en afscheid nemen van Rhodé, aangezien deze morgen al weer naar Nederland vliegt :-(

Vanavond nog even heerlijk de wedstrijd Nederland - Chili kijken en dan slapen en weer vroeg opstaan om naar het vliegveld te gaan.

1. Mariska Hooijer:
    23 juni 2014
    Heerlijk al die verhalen. Ik probeer mij in te leven hoe het daar is zoals jij het beschrijft. Echt hartstikke leuk. Op het moment dat ik dit zit te tikken is het rust bij de wedstrijd Nederland-Chili. Veel plezier bij het kijken van de wedstrijd en alvast een goede vlucht naar Thailand gewenst. Hopelijk valt het afscheid nemen van Rhodé je mee. Goede terugreis voor haar gewenst. Knuffel !
  2. Chantal:
    23 juni 2014
    Mop, wat een belevenissen weer!! Je bent echt goed aan het genieten daar. Leuk om steeds je verhalen te lezen.

Have fun in Thailand.

Kussss
  3. Marielle:
    24 juni 2014
    Goed om te lezen dat je het zo enorm naar je zin hebt tijdens het reizen. Echt top☺ veel plezier nog en tot over een aantal maanden
  4. Dinie:
    24 juni 2014
    Hoi hoi,
    Wat vliegt de tijd. Je bent al drie maanden weg en heel veel ervaringer rijker.
    Pas goed op jezelf en kom gezond weer terug.
    O ja en genieten he :P