Bangkok, nachttrein en Laos

16 mei 2014 - Luang Prabang, Laos

ສະ​ບາຍ​ດີ allemaal

(sa bai di, oftewel hallo allemaal!)

Ondertussen hebben we Myanmar achter ons gelaten en zijn we aangekomen in Laos. Om hier te komen hebben we vanuit Bangkok de nachttrein gepakt naar Laos.
Wat een beleving weer. Omdat we zo laat boekte, konden we alleen een plekje krijgen in de tweede klasse zonder airco. Even zagen we India weer voor ons en vreesde het ergste. Vooral omdat we niet naast elkaar zouden liggen, Rhodé aan de ene kant van de coupé en ik aan de andere. Gelukkig was er 1 man zo lief om zijn bedje te ruilen met die van mij, zodat we bij elkaar konden liggen!
In de trein was het bloedheet! Vooral als je boven lag (waar wij lagen) en ook geen ramen of iets had. Toch is de tijd nog redelijk snel voorbij gegaan. De bedden werden opgemaakt en afgehaald door iemand van de trein en we hadden onze eigen lampjes en gordijnen. Toch was ik wel weer blij toen de treinreis over was. Meteen daarna andere treinkaartjes gekocht om naar. Vientiane te gaan. Officieel ben je Thailand dan al uit, maar je ben nog niet in Laos! We zaten ongeveer een kwartier in de trein, gingen over de friendship brigde en konden daarna ons visum kopen. Zoals altijd in Azië is geduld een toverwoord, want onze chauffeur was weg. Dit betekende nog eens 30 minuten wachten tot we met de bus naar Vientiane gebracht konden worden. Aangekomen, hostel geboekt en eindelijk konden we weer douchen! Want stinken deden we. Daarna zijn we Vientiane ingegaan. Eerst wilde we eten en hier leerde we een Nederlander kennen die ons meteen kon vertellen dat er eigenlijk niets te doen was in de stad (wat best wel raar is, omdat het een hoofdstad is). Wij hebben dus meteen op vertrouwen ons bustickets gekocht naar Vang Vieng voor de volgende dag. Op de nachtmarkt na, is er inderdaad niets te doen in Vientiane.

De volgende dag zijn we met een mini busje naar Vang Vieng gegaan. Deze stad is in het verleden vooral bekent geworden door het tuben. Tuben is met een zwemband over de rivier drijven, van bar naar bar gaan en bij elke bar feesten. Echter, de overheid heeft het in 2012 zo goed als verboden door te veel dode die hierbij zijn gevallen en te veel illegale barren. Toch kan je het nog wel doen, maar het is niet meer zo heftig. De meeste toeristen zijn ook in de veronderstelling dat het helemaal niet meer kan.
Onze tijd in Vang Vieng was prima, wij zijn inderdaad wezen tuben en ook al was het  geen wild feest meer, het was nog steeds leuk om te doen. Wij zouden ook een luchtballonvaart gaan doen, maar helaas kreeg ik voedselvergiftiging en heb ik een nachtje in het ziekenhuis in Laos mogen doorbrengen. Geen leuke ervaring, maar wel weer een ervaring. Hier word je ook echt niet in behandeling genomen, voor je al je medicijnen betaald hebt. Ik lag zielig op een beetje en eer werd niets gedaan tot Rhodé met de juiste medicijnen aankwam en ik aan het infuus gelegd kon worden zodat ik weer een beetje vocht in mijn lichaam kreeg. Maar dit hebben we ook weer overleefd.

In Luang Prabang zijn we naar de Kuang Si watervallen geweest. Wat was dat machtig mooi! Het water is zo blauw als dat je wilt, het was niet te koud en we zaten midden in het bos. Wij hebben ons hier een middag weten te vermaken hoor! In het park zit ook een berenopvang. Deze beren zijn gered om gebruikt te worden als medicijnen en in stukjes verkocht te worden. We hebben gezien hoe ze gevoerd worden en ik moet zeggen, de beren zien er eigenlijk nog best wel schattig uit!
Vanavond gaan we met de VIP sleep-in bus terug naar Vientiane. Hier moeten we 1 dag doorbrengen, voor de bus ons brengt naar Pakse. Hierna gaan we verder met de bus naar de 4,000 eilanden. Het schijnt hier ook weer super mooi te zijn, maar de busreis duurt totaal wel 24 uur en dan nog de 12 uur doorbrengen in Vientiane! Dat word weer een lange rit....

Ik houd jullie weer op de hoogte!

liefs vanuit Laos!