Inle Lake, Mandalay en Bagan

4 mei 2014 - Bagan, Myanmar

Inle lake

De eerste paar dagen verbleven we in Nyuangshwe, een heel klein dorp vlak bij het meer, Inke Lake. In het dorp zelf is op zich niet zo heel veel te beleven, maar er was voldoende te doen. Nadat we waren aangekomen hebben we de eerste dag alleen maar een beetje rondgelopen in het dorp. De volgende dag zijn we met een bootje het meer opgegaan. Wat een gigantisch meer. Het is 22 kilometer lang en ongeveer 7 kilometer breed. Op het meer speelt zich een heel leven af. Je ziet overal vissersbootjes, je ziet mensen aan het werk die akkers gemaakt hebben op het meer en bijvoorbeeld tomaten kweken, complete dorpen op palen die op het meer leven en nog veel meer. Wat een geweldige dag hebben wij beleefd. Één van de meest bijzondere dingen die ik heb gezien zijn de langnekvrouwen. Het is ongelofelijk dat er mensen zijn die mer zulke ringen op een nek kunnen leven! Je hebt 0,0 bewegingsruimte! Helaas voor bij (en zoals gewoonlijk) was ik een beetje verbrand. De volgende dag had ik dan ook last van een lichte zonnesteek. Beetje jammer, omdat wij de volgende dag ook onze Burmese kookworkshop hadden bij Sue en Leslie van Bamboo Delight.

Wat een leuk iets om te doen!! Onze dag begon bij de markt, waar we met Leslie alle ingrediënten zijn gaan halen voor onze workshop. Daarna werden we met paar en wagen vervoerd naar zijn huis. Omdat het altijd warm is in Myanmar, hebben ze een buitendeuren, dus konden we lekker buiten koken.  We hebben deze dag twee soorten curry's gemaakt, salades en nog meer gerechten. Helaas voor mij, door de zonnesteek ging ik me gedurende de ochtend steeds beroerder voelen en heb ik er uiteindelijk zo goed als niets van gegeten.
Aan het einde van de middag zijn we naar de bus gegaan, om maar Mandalay te vertrekken

Mandalay
Onze bus reed zo hard en de airco stond zo koud, dat ik blij was dat de busrit snel voorbij was. Ongeveer 2 uur eerder dan gepland kwamen wij aan. Stonden we om 3 uur 's nachts op een busstation! Gelukkig waren er nog twee Nederlandse meiden die een hotel hadden in de buurt van ons hotel, dus konden we een taxi delen. Gelukkig had ons hotel nog een kamer vrij en konden wij de laatste paar uur van de nacht gratis slapen!
Het was wel weer even wennen, de chaos en de drukte na de rust van Nyangshwe! Toch hebben wij wel weer de nodige culturele dingen gezien. We waren al gewaarschuwd dat er niet heel veel bijzonders in. Mandalay was, dus na 1 dag cultureel te zijn geweest zijn we de volgende dag de hele ochtend in bed blijven liggen. We zijn er tussendoor alleen even uit gegaan voor ons ontbijt. In de middag zijn we toch maar weer op pad gegaan. We kwamen uit op een plek met 1000 kleine pagoda's. Heel indrukwekkend. In iedere pagina stond een grote steen met tekst erop. Iedere steen staat voor 1 pagina uit het boek van. Boeddha. Er word gezegd dat als je alle stenen op elkaar legt, dese van de aarde tot de hemel rijkt. Dit was echt heel gaaf. Verder zijn we ook nog een tempel wezen opzoeken die stond op een kleine heuvel om vanaf daar de zonsondergang te zien met een gaaf uitzicht.
Hierna was het al weer tijd om verder te gaan naar Bagan met de dagbus.

Bagan

Bagan is weer super klein in vergelijking met Mandalay. Het is hier dan ook weer een stuk rustiger.  Bagan is een stad die voornamelijk tempels te bieden heeft. Als je een beetje rondrijdt, zie je overal tempels wat best wel indrukwekkend is. Ik heb nog nooit zoveel bij elkaar gezien. De eerste paar nachten hebben we in een simpel hotel geslapen. Dit hotel was op advies van een Nederlandse man die wij in de bus hebben leren kennen. In Bagan hebben we een elektronische fiets gehuurd opm. overal naartoe te crossen. Wij hebben besloten dat 45 graden echt te warm is om gewoon te fietsen. De dag dat we waren aangekomen, hebben wij dit gegaan en we vonden het geen succes. De elektronische fietsen (hadden ook iets weg van een scooter) zijn de meest geweldige uitvinden ooit! We waren overal super snel, hoefde er geen moeite voor te doen en de wind gaf nog een beetje verkoeling! Top idee!
Van de week zijn Rhode en ik met de Nederlandse man en zijn vrouw naar Mount Popa gegaan. Dit ligt een uurtje rijden vanaf Bagan en is een klooster boven op een berg. Na de Poon Hill had ik gezegd dat ik niets meer wilde doen wat erop leek en toen me verteld werd dat we 770 traptreden naar boven moesten lopen was ik er eigenlijk al weer klaar mee. Vooral omdat het 40 graden was en we met een sjaal om moesten lopen, omdat je knieën en schouders bedekt moeten blijven. Gelukkig voor mij, het waren geen 770 traptreden, want na een kwartier trappen lopen waren we al boven! Wat een machtig mooie uitzicht hadden we. Wat veel groen erom heen, dit verbaasde me best wel, omdat alles er dor uit zag toen we er heen reden,

Eigenlijk was de planning dat we op de moment al in Ngapali Beach waren. Ons idee was om nog een aantal dagen bountystrand mee te pakken. Helaas voor ins, omdat het hier geen toeristen seizoen is (dat is in oktober) gaan er geen rechtstreekse bussen heen en een omweg neemt te veel tijd in beslag, omdat we 7 mei weer richting Thailand vliegen. Dus hebben we in Bagan maar een hotel met zwembad geboekt en zijn we vandaag en morgen heerlijk een beetje aan het relaxen bij het zwembad!

De foto's zal ik weer zo snel mogelijk uploaden voor jullie!

XXX

1. Ina:
    14 mei 2014
    Hoi lieve Nathalie wat beleef je toch veel aard en ik genieten steeds van je verhalen zelf toen we in Oostenrijk waren kon toen niet reageren want ik was sinds 10jaar weer eens echt op vakantie een kleine rondreis door Europa Frankrijk,Zwitserland,Oostenrijk en heb ook Slovenië bezocht het was heerlijk!
    Lieverd bedankt voor je kaartje en blijf genieten dikke knuffel Ina en Aard xxxxxx