Bangkok en Yangon

26 april 2014 - Yangon, Myanmar

Woozes! Wat is Bangkok een verademing na India. Het is een stuk rustiger en de mensen snappen dat nee ook echt nee betekend. Onze vlucht was een goede korte vlucht, maar omdat we om 5.35 uur vlogen hebben we de hele nacht op het vliegveld doorgebracht. Er werd ons afgeraden om's nachts een taxi te pakken, als twee vrouwen alleen (om je weer een veilig gevoel te geven) Ik moet toegeven, dat was wel wat minder. Maar we hebben een beetje gezeten, filmpje gekeken en rondgelopen en toen was het eindelijk zover dat we het vliegtuig in. Het was maar vijf uur vliegen, maar de stoelen waren zo krap dat het ook lang genoeg was!
Vanuit het vliegveld zijn we meteen geld gaan wisselen en naar ons hostel gegaan. Ons hostel zit wat verder weg bij het centrum van Bangkok, maar om de hoek van de ambassade van Myanmar.  Ons hostel zit ook meer in het zalencentrum en dat is meteen te merken aan de eerste restaurantjes in de buurt! Duur, Woozes! Om naar het centrum te komen, zijn we naar de boot gelopen en voor 30 cent konden we met de boot naar het toeristen gedeelte en je ziet meteen wat van Bangkok.
Omdat we best wel moe waren, zijn we lekker vroeg gaan slapen.
De volgende dag stond in het teken van ons Visum! Om 08.30 zou de ambassade opengaan en toen we er waren om 08.30 uur stond er al een mega lange rij!  Eerst hebben we 1,5 uur in de rij gestaan zodat we een nummer kregen, daarna nog eens een uur in een andere rij gestaan zodat we ons nummer en alle formulieren konden inleveren. Omdat we om een 1-dag service hadden gevraagd, konden we om 15.30 uur weer terugkomen om ons visum te halen.... Beetje omslachtig allemaal, maar uiteindelijk hebben we ons visum gekregen en hoeven we ons daar niet druk om te maken.
De overige dagen in Bangkok hebben we een beetje gewinkeld, zijn we naar de Sky bar geweest en zijn ons rot geschrokken van de prijzen... Twee wijntjes voor totaal €42!!! Belachelijk, maar het uitzicht was geweldig! Ook zijn we nog een dagje naar Wat Pho gegaan, een tempel complex met een liggen boeddhabeeld van 55 meter lang! Echt mega en super mooi om te zien.

Daarna was het alweer tijd om naar Myanmar te vliegen. Ik had een aantal weken geleden een email ontvangen dat onze vlucht van 16.35 vervroegd was naar 12.05. Wij wekker zetten en op tijd naar het vliegveld, maar je raad het al.... Het was miscommunicatie en onze vlucht vertrekt gewoon om 16.35.... Weer een dagje vliegveld hangen. Wel kregen we per persoon twee tegoedbonnen voor de McDonalds, dus konden we gratis eten.
We hadden in Yangon een appartement geboekt, leek ons ook een fijn. Geen succes! Ons appartement bestond uit een leeg huis met 1 matras op de vloer en dat was het. Het zou twee slaapkamers moeten hebben, twee badkamers en alles wat er nog meer bij hoort. Het was ook zo verschrikkelijk warm, dat we geen oog dicht gedaan hebben.
De volgende dag meteen maar een hotel geboekt en ons geld teruggevraagd. Ons hotel was gelukkig net zo duur en veel beter. We hadden airco en een echt bed. Klein detail, onze kamer was zo klein dat onze tassen eigenlijk niet meer in de kamer paste. In ons hotel ook onze bustickets naar Inke Lake geregeld. Dit is een super groot meer met een drijvend dorp erop. Onze bus was prima. We hadden €18,00 betaald, maar we kregen waar voor ons geld. We hadden super relaxte stoelen, met voetensteuntje, dus we konden daadwerkelijk liggen. We kregen drinken, voedsel, dekentje, tandenborstel en tandpasta, verfrissingsdoeksje. Zo is een busrit van 12 uur prima vol te houden. Omdat het een nachtbus was, hebben we voornamelijk geslapen en het was prima.

Onze eerste indrukken van Myanmar? Mensen hier kijken heel veel naar je, maar niet op een vervelende manier zoals in India maar echt uit nieuwsgierigheid. Mensen hier zijn ook heel vriendelijk, ook al spreken ze bijna geen Engels. Toeristen worden net zoals overal in Azië afgezet waar ze afgezet kunnen worden en je ziet vrij weinig van het communisme dat hier zo lang gespeeld heeft.
Iedereen die we tot nu toe tegen zijn gekomen vertelden ons dat er bijna geen internet is, maar dat valt voor ons nog wel mee.
Tot nu toe bevalt het me wel. Het is hier iedere dag gemiddeld 40 graden, wat wel een beetje warm is. Zelfs van nietsdoen, zweet je hier zo erg!
Het enige nadeel? Het is zo duur! De meeste dingen die je wilt kopen zijn net zo duur of duurder dan in Nederland! Beetje jammer weer...

Nu zijn we bij Inle Lake en krijgen we zometeen een hotel kamer. We gaan douchen, uitpakken en oranje dragen omdat het Koningsdag! Ik wens jullie allemaal heel veel plezier vandaag en wij gaan er ook wat van maken!

1. Chantal:
    26 april 2014
    Gelukkig ben je alweer weg uit India. Veel plezier in Myanmar. Fijne Koningsdag!!! Kussss
  2. Mariska Hooijer:
    26 april 2014
    wat een verhaal weer. Hoop dat je een leuke 'koningsdag' hebt gehad.
    Ik was werken en heb ze van redelijk dichtbij kunnen bewonderen !
    Veel plezier nog ! Knuffel