India

20 april 2014 - New Delhi, India

Oké, India. Na de geweldige tijd in Nepal moest ik toch even wennen aan alles hier.
De wegen: De wegen hier zijn daadwerkelijk gelijk en het voelde weer alsof ik thuis achter in de auto zat. Zo veel beter dan Nepal.
De mensen: De mensen zijn een tegenvaller. De meeste mensen kijken vrij chagrijnig en daarbij worden er de hele dag foto's van je gemaakt. Mensen vragen ook iedere keer of ze met je op de foto mogen en als je nee zegt, zijn ze eigenlijk beledigd. Maar we hebben een oplossing gevonden: Zeg dat ze 20 roepies moeten betalen voor de foto en ze kijken dan zo verbaasd en lopen daarna weer weg :-D
De mannen zijn zeker irritant. Ze kijken naar je alsof ze nog nooit een vrouw hebben gezien en sommige lopen 'per ongeluk' tegen je aan zodat ze 'per ongeluk' de borst aanraken of met hun hand over je kont heen kunnen gaan. Deze dingen gaan en toch vrij snel irriteren.

Delhi: Delhi is een grote, drukke stad met de nodige chaos. Op de wegen rijden fietsers, motors, auto's, bussen, vrachtwagens, tuktuks, riksja's en alles wat je je maar kan bedenken. Best wel gevaarlijk, omdat de een redelijk zacht rijd in vergelijking met de ander.
 Wij verblijven in de dure hostel (ongeveer 10 euro per nacht inclusief ontbijt) genaamd Moustache hostel. Een top hostel! Hier verblijven een hoop Europeanen, wat alleen maar heel gezellig is. Wij delen de kamer met maximaal zes andere meiden, omdat wij een vrouwenkamer geboekt hadden. Deze hostel is echt aan te raden. Het ziet er super knus uit, de mensen zijn ontzettend aardig en willen je bij alles helpen.
Iedereen zegt dat in Delhi niets te doen is, maar toch hebben wij een aantal mooie dingen kunnen bewonderen. Waaronder het rode ford in het oude centrum van Delhi. Van buiten ziet het ford er in mens groot uit, maar van binnen viel het wel mee. Bezoekers zijn maar in bepaalde delen toegankelijk en op de meeste plekken hebben ze winkeltjes geplaatst, wat een beetje jammer was. Ook zie je op de meeste plekken dat ze nog moeten beginnen met renoveren, maar ondanks dat heel mooi, super gaaf ook dat alles in het rood het wit gebouwd is en verder geen kleur gebruik word. Na het ford zijn we één van de bazaars in gegaan. Wat een winkels. Ik heb honderden winkeltjes gezien, maar het meerendeel verkoopt klokken, horloges en zaklampen. Beetje jammer.
Ook hebben we de Indian gate bewonderd. Deze is gebouwd ter herinnering van de 9.000 soldaten die zijn overleden tijdens de eerste Wereld Oorlog. Heel indrukkend en het deed me een beetje denken aan Arc de Triomphe van Parijs. Er word 24 uur per dan wacht gehouden en er brand een kleine ere vuur.
Ook hebben we de Lotus tempel bewonderd. Het is een hele moderne tempel, gebouwd in de vorm van een Lotus, maar het bijzondere eraan is is dat de tempel religie vrij is. Het doel hiervan is dat iedereen en elk geloof hier welkom is en zijn geloof tot uiting kan brengen. Super gaaf.
Ook hebben we de Humayun Tombe bezocht. Deze was net gerenoveerd en zag er super gaaf uit. Maar ook hier, alles was rood en wit.

Agra. Om 7 uur 's morgens ging onze trein naar Agra. Dit betekende weer om 5 uur opstaan. Ik ben nog nooit zo vaak om 5 uur opgestaan, sinds ik weg ben. Nog even en ik ga eraan wennen. We zaten in de duurste klasse die er was. Het heeft ons totaal 6 euro gekost. We hadden stoelen met super veel beenruimte en airco in de trein, heel erg fijn! De treinreis was niet zo lang, maar drie uur. We hadden met ons hostel afgesproken dat zij ons zouden komen halen van de trein, omdat veel taxi's je ergens anders heen brengen dan waar je wilt. Natuurlijk toen we bij het station waren aangekomen, stond er niemand op ons te wachten. Dus wij toch maar weer een taxi geboekt en werden we netjes naar het hotel gebracht. Wel onderweg 10x het aanbid gekregen dat onze chauffeur ons morgen wel de hele dag overal naar toe wilde brengen, ook al wilden wij dit niet. Dan maar weer negeren. Eenmaal aangekomen bij onze hostel en onze kamer..... De bedden zijn maar 1,80 lang, oftewel te klein. De muren zijn aan alle kanten beschadigd, ons wasbak in de badkamer heeft geen afvoerpijp, dus de badkamer staat iedere keer blank. Het warme water van de douche werkt niet, ons raam sluit niet en onze deur kan je 10 cm opentrekken voor hij in het slot valt. De ventilator kent alleen standje alles-moet-wegwaaien en onze kussens voelen aan als bakstenen. Ik denk dat je niet te veel verwachtingen mag hebben voor €4,00 per nacht. Gelukkig blijven we hier maar 1 nacht.
Op de Taj Mahal na zijn er niet heel veel dingen om te bezoeken, maar we wilde de Taj graag bezoeken met zonsopkomst dus dan maar andere dingen doen. Eerst zijn we naar het Agra ford geweest. Het lijkt wel een beetje op het rode ford, maar dan veel groter en mooier om te zien. Bijna alle gebouwen waren ook toegankelijk, dus we konden ons hier wel een tijdje vermaken. Daarna hebben we baby Taj bezocht. Dit is eigenlijk een mini variant van de Taj Mahal. Heel mooi om te zien. Ook omdat de muren rijkelijk versierd waren en het gebouw ook daadwerkelijk wat kleur heeft. De volgende dag weer om 5 uur opstaan, om de Taj Mahal te bekijken bij zonsopkomst.  De Taj is super mooi om te zien. Ik heb nog nooit zoveel marmer bij elkaar gezien! Hoe meer de zon erop scheen hoe mooier het gebouw werd. Het gebouw is niet heel groot, maar wel indrukwekkend. Ben blij dat ik hiervoor naar India ben gegaan.

De laatste twee dagen hebben we weer in Delhi doorgebracht. Deze dagen hebben we heerlijk niets gedaan, een beetje rondgelopen, een pedicure gedaan omdat onze voeten te vies voor woorden waren, een beetje gewinkeld ideaal. Om vliegtuig naar Bangkok vertrok 20 april om 5.35 uur. Dit betekend om 3 uur op het vliegveld zijn, oftewel... We halen gewoon een nachtje door! Na het avondeten zijn we gisteren naar het vliegveld gegaan. We hebben in totaal 9 uur op het vliegveld doorgebracht, voor we in het vliegtuig konden.

Eerlijk is eerlijk, India is een mooi land en heeft zeker veel te bieden, ik wil er in de toekomst misschien nog wel een keer heen, maar dan georganiseerd of met een man erbij!

We zijn nu net aangekomen in Bangkok en helaas moeten we nog een uur wachten voor onze bedden beschikbaar zijn. Het is hier verschrikkelijk warm, dus kan niet wachten tot ik kan douchen en lunchen

1. Ina:
    20 april 2014
    Lieve Nathalie het is nu eerste paasdag en ik zit nu s'morgens met een kopje koffie jou reisverhaal te lezen jij geniet maar wij ook!
    Ik ben wel blij dat je India heb gehad, je ziet er goed uit meisje blijf genieten!
    Hier gaat alles goed liefs Aard Ina en kids xxxxxxxx
  2. Mariska Hooijer:
    21 april 2014
    wat een verhalen weer. je maakt nog eens wat mee. Blijf alert en denk maar aan ons met al die paaseieren (maar dat zul je wel via de skype doen met je moedertje). Veel plezier nog xxxx van ons allen