Chitwan

3 april 2014 - Pokhara, Nepal

Afgelopen zaterdag was het dan zover, de laatste dag in Gonkyap. Zo onwerkelijk, want de tijd is echt voorbij gevlogen daar! Ik vond het zo een rare gedachte om er niet meer terug te komen. Op onze laatste dag met de kids hebben we ze geschimked en een beetje gedanst. 'S avond vroeg wezen slapen, want onze wekker ging zondag 5 uur!!

We hadden zondag een 6 uur durende busrit gehad over de typische wegen van Nepal, kapot hobbelig en voor een groot gedeelte zonder asfalt. Toch mochten we niet klagen, want het uitzicht op het landschap was echt prachtig. Wij werden uiteindelijk gebracht naar hotel Park Side. Dit is de verblijfplaats van twee andere vrijwilligers die werken hier in Chitwan. Iedereen was in de veronderstelling dat we met z'n alle naar een ander hotel zouden gaan om vanuit daar de safari te doen. Alleen bleek niemand echt te weten wat en waar wij heen moesten, de het eerste uur gingen we nergens heen. Na een aantal telefoontjes bleek toch dat we het hier mochten blijven. Prima. We verblijven in een super hotel (zolang je het toiletpapier niet doorspoelt en de toilet verstopt) en ze hebben een olifant als huisdier!

De volgende dag konden we weer vroeg opstaan. Eerst zijn. De drie kwartier gaan kanoën in de meest mooie omgeving om vervolgens een jungle tocht te doen van 3 uur. Het klonk heel leuk tot we de uitleg kregen: als we een neushoorn zien en hij wilt aanvallen, klim dan in een boom. Mocht je niet in een boom kunnen klimmen, zorg dan dat je een boom vind die breed genoeg is om je erachter te verstoppen. Mochten we een tijger tegenkomen, blijf hem recht in de ogen aankijken en loop langzaam achteruit. Mochten we een beer tegenkomen, ga dan in een groep staan en maak geluid terwijl onze gidsen de beren wegslaan met stokken. Mochten we in een open weide zijn en we zien een neushoorn en kunnen ons niet verstoppen, dan moesten we zigzaggend wegrennen. Lekker begin van de tocht!! Eigenlijk had ik de hoop niets meer tegen te komen! We hebben een prachtig stuk gelopen door de jungle en alles was geweldig om te zien. Buiten herten om hebben we eigenlijk geen wilde dieren meer gezien, wat eigenlijk heel teleurstellend was.
'S middags hebben we een olifantentocht gedaan van 1,5 uur. Je zat met vier personen te hobbelen in een bakje op de rug van de olifant. Met de olifant zijn welk weer de jungle in gegaan en uiteindelijk hebben we wilde neushoorns gezien!! Super vet. We konden ook heel dichtbij komen en hebben veel foto's kunnen maken. Helaas hebben we weer geen tijger gespot, wat we eigenlijk wel hoopte.

Daarna was het tijd om te schilderen! We hebben in 1,5 dag 3 klaslokalen geschilderd, omdat we vandaag naar Pokhara wilde. We sliepen bij het hoofd van de school thuis en ons bed bestond uit een plank op poten met een heel dik dekbed erbovenop dat moest functioneren als matras. Erg fijn slapen was het niet. Ook hadden we horren voor onze ramen, maar met een golfplaten dak zijn er genoeg kieren waar beesten doorheen kunnen komen. Zo hadden we de ochtenden een vogeltje in onze kamer, maar het was voor een goed doel. In de drie lokalen hebben we onder andere het alfabet geschilderd (hoofdletter, kleine letter en plaatje erbij), we hebben de tafels 1 t/m 10 geschilderd en dieren op de achter muur. Was erg blij dat het klaar was, want in Chitwan was het iedere dag over de 30 graden!

Vandaag zijn we met de bus naar Pokhara gegaan. Man man man, wat een busrit. Aangezien we ongeveer 6 uur in de bus moesten zitten, wilde ik even m'n ogen dicht doen. Nou dat ging hem niet worden. De wegen zijn zo slecht hier! Net of je op de slechte wegen van België rijdt, maar dan 100 keer erger!!
Foto's zullen van de week volgen. Nu gaan we lekker de stad verkennen!

1. Mariska Hooijer:
    3 april 2014
    hobbel de bobbel, bovenop een olifant, gaten in de weg; maarrrr....... wel weer veel mooie dingen gezien en toch wat wilde dieren ! Hier zie ik alleen maar kleine katjes of hondjes. Hopelijk is de hitte een beetje dragelijk. Op naar een nieuw avontuur ! knuffel xx