Maleisië, Singapore en Indonesië

13 augustus 2014 - Soerabaja, Indonesië

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, hebben Silvia en Danny Singapore weer verlaten en zijn ze alweer enige tijd thuis.
Wij hebben echt heerlijk gehad in Maleisië. Wij gingen van de hitte in Langkawi naar de kou (20 graden) in de Cameron Highlands. In de Camerin Highlands hebben we theeplantages bezocht, wandelingen gedaan en een leuke en gezellige tijd gehad in ons Guesthouse. Na de Cameron Highlands hadden we een Jungle tour geboekt in de Taman Negara. De Taman Negara is het oudste regenwoud ter wereld en bestaat meer dan 130 miljoen jaar (volgens alles wat ik erover gelezen heb). Het nadeel van zo een jungle tour is dat er leuke en minder leuke dingen tussen zitten. Het leuke was zeker de Canopy walk (een 500 meter lange brug 40 meter boven de grond) en het bezoek aan de Orang Asli. De Orang Asli is een volk dat echt nog ouderwets leeft in de jungle en is ook het enige volk dat hier legaal mag leven en jagen. Hier hebben wij kennis gemaakt met de schietpijltjes en mochten wij het zelf ook uitproberen!
Voor ons bezoek aan Singapore zijn we nog naar Melaka gegaan. Dit is een historisch stadje met veel Nederlandse invloeden. De Nederlandse invloeden zie je ook wel terug op de Dutch Square, Jonkerstreet en het feit dat ze molens en standbeeld schapen hebben.

Singapore was echt geweldig. Het is ontzettend duur voor Aziatische begrippen, dus het was fijn dat we gratis onderdak hadden via iemand die ik in Nepal had leren kennen. Ook trad hij voor ons op als gids en reed hij ons overal naartoe. Singapore bestaat uit veel hoge en moderne gebouwen, maar als je in Chinatown bent of Little India is alles laag en zie je veel ouderwetse invloeden erin terug. Ook heeft het me verbaasd hoeveel groen er nog te vinden is in Singapore. Zo hebben ze parken aangelegd met de super trees. Dit zijn mega grote meganische 'bomen' (het is voornamelijk nog staal), maar de planten die er omheen groeien maken het aangezicht een stuk aangenamer. Ook zijn we naar een eiland geweest (ben de naam kwijt) wat 24/7 één groot pretpark is! Te bizar om te zien. Je hebt hier alles, strand, zee, indoor skydiven, zwembaden, barren en nog meer! Het is echt renstal die nooit slaapt en waar alles 24/7 doorgaat.

Singapore was ook het moment dat ik weer afscheid heb moeten nemen van Silvia en Danny. Zij vlogen 's avonds naar huis toe en ik de volgende dag naar Indonesië.

Indonesië was wel weer even wennen. Zo schoon als Singapore is, zo vies is Jakarta. Ik kwam pas 'S avonds aan en werd met de taxi naar mijn hostel gebracht. We reden via zoveel achteraf wegen dat ik echt een beetje bang werd voor wat ik geboekt had! Maar toen we er eindelijk waren, echt een top hostel. Het hostel is pas drie maanden open en alles was dus nieuw. Zoveel de privé kamers als de dorm waren zo fijn om te slapen. Ik heb hier ook weer zoveel leuke mensen leren kennen!
Momenteel reis ik met een meisje uit Oostenrijk, Martina <3, wij zijn vanaf Jakarta met de trein naar Yokjakarta gegaan. Zoals bij alles in Azië rijd er nooit iets op tijd. De trein was dan ook 1,5 vertraagd door een technische storing (net Nederland dus). Volgens ons kaartje zaten wij in de goede coupe, maar hier zaten voor de rest alleen maar bewakers die de hele rit hebben liggen slapen. Ik wil ook zo een baan!
In Yokjakarta hebben wij eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Wel hebben we weer tempels bezocht en hiervoor mochten we om 05.00 uur ons bedje uit....ik begin nu toch echt wel te merken dat ik klaar ben met alle tempels en kan er geen interesse weer voor opbrengen. Om nog een soort van goede toerist te zijn, ga I'm naar wel overal naartoe.

Vanmorgen konden Martina en ik om 03.00 ons bedje uit. Wij hebben gisteren een 14 uur durende busrit gehad om naar de Bromo vulkaan te gaan. Wij waren pas rond 23.00 uur aangekomen, dus veel slaap hadden we niet. Eerst zijn we naar het uitkijkpunt gegaan om de zonsopgang te bewonderen over de Bromo vulkaan. Het was hierboven maar 5 graden, dus ik ben maar al te blij met mijn jas! Na de zonsopkomst zijn we naar de daadwerkelijke vulkaan gegaan en hebben we deze ook nog gezien en geroken! Wat een machtig schouwspel weer.

Na dit alles zijn we met de bus naar Surabaya gegaan, hier verblijven we tot maandag en dan vlieg ik naar Bali en Martina naar Sumatra. Waarschijnlijk zien we elkaar weer op Lombok of de Gilli eilanden.

Tot nu toe vermaak ik me wel weer. Ik begin nu langzaam aan te beseffen dat mijn laatste maand in Azië nu echt is aangebroken, want 16 september vlieg ik alweer naar RIO!

Ik houd jullie weer op de hoogte en foto's volgen zodra ik fatsoenlijk WiFi heb!!

XXX

1. Chantal:
    15 augustus 2014
    Wat een avonturen weer. Er is ook zoveel te zien en te doen. Mis je je broer en zus al een beetje? Lombok en Gili zijn evenals Bali fantastisch!! Nu begin ik wel een beetje jaloers te worden hoor. Geniet van alles wat je doet. De tijd gaat véél te snel.

Dikke knuffel
  2. Marielle:
    15 augustus 2014
    Lijkt me wel weer even wennen om weer alleen te zijn zonder Silvia en Denny of was je er al vrij vlug weer aan gewent? Verder vertelde je dat je een jungle tocht had gemaakt en dat daar leuke en mindere leuke kanten aan zaten. Marcel heeft paar jaren terug een jungle tocht in Thailand gedaan, maar daar hoorde ik eigenlijk bijna alleen leuke verhalen. Het enige was dat ze gingen BQQ en dat het "jungle volk" de zwein lieten stikken. Dat vond ik wel zielig om te horen. Maar verder heb ik geen negatieve verhalen gehoord. Hoop dat jouw jungle tocht niet al te veel mindere kanten had en meer leukere kanten. Elkgeval nog heel veel plezier deze maand daar alvorens je naar Rio gaat. Xx
  3. Mariska Hooijer:
    17 augustus 2014
    Altijd weer leuk een verhaal van je te lezen. Nu nog even lekker genieten van Bali en dan half september naar Zuid Amerika. Zal wel even wennen zijn. Veel plezier nog. Dikke kus.