Paradijs op aarde

3 september 2014 - Labuanbajo, Indonesië

Oké, ik ben officieel in het paradijs beland. Wat een leven hier op de Gili eilanden! I love it. Ik had het ook zeker nodig. Nadat in Surubaya mijn telefoon was gestolen, KPn alleen maar meer problemen veroorzaakte dat me daadwerkelijk wilde helpen, was ik er zo klaar mee. Het was dan ook geen leuke stad. Als de Lonely Planet aangeeft dat het een moeilijke stad is voor toeristen, dan is het echt een moeilijke stad voor toeristen! Er is vrij weinig te doen, behalve winkelen... De plekken waar Martina en ik sliepen waar ook niet echt denderend, maar we hadden een slaapplek. Deze stad maakte ons eigenlijk een beetje depri...
Ik ben er alleen maar beleven omdat ik vanaf hier naar Bali vloog, waar Joy ook aankwam! Ik vond het zo leuk om haar weer te zien! Vooral omdat Bali ook zo bekent voor ons is, hebben we hier vrij weinig gedaan. Ik moest een aantal zaken regelen (zoals het verlengen van mijn visum), dus we zijn drie dagen op Bali gebleven.
Op het strand van Kuta hebben wij baby schildpadjes vrij gelaten in de zee!!! Iedere nacht gaan vrijwilligers van de schildpaddenopvang op zoek naar de eieren die gelegd zijn op het strand. Deze eieren worden vervolgens in een opvang weer begraven tot de eitjes uitkomen. Zodra deze uit zijn gekomen, mogen toeristen (onder begeleiding) de schildpadjes weer vrijlaten in de zee. Het is best wel raar op te beseffen, van alle 1000 schildpadden die terug gezet worden in de zee overleefd misschien 1 schildpad het, omdat ze nog zo kwetsbaar zijn.

Na deze paar dagen op Bali zijn we als eerste naar Gili Trawangan gegaan. Helder blauw water, wit strand, veel strandtentjes... do I need to say more? Inderdaad, hemel op aarde! En nog veel beter, geen scooters hier! Het vervoersmiddel is hier heel ouderwets, paard en wagen.
Ons begin was iets minder goed..... Wij kwamen aan bij de bungalow die wij gehuurd hadden, word ons medegedeeld dat alles vol zit. Pas toen de eigenaar erachter kwam dat wij al betaald hadden, kon hij er wel iemand uit zetten. Er zou 1 persoon zijn die vanmorgen zijn kamer niet had verlaten en nu naar het strand was dus die moest eruit. Aan het einde van de middag konden we terugkomen en zou onze kamer klaar zijn... Toen wij aan het einde van de middag terugkwamen, bleek dat een vrouw 's morgens de kamer had gereserveerd en betaald en zij nu ineens weg moest. Omdat wij al wisten dat wij geen tweede nacht in de kamer konden blijven, waren wij al op zoek gegaan naar een andere plek om te slapen. Het meeste was te duur of vol. Uit medelijden hebben we tegen de vrouw gezegd dat wij onze kamer wel met haar voor 1 nacht konden delen (het waren twee grote bedden gelukkig).
De volgende ochtend hebben wij onze tassen laten staan en vonden we al redelijk snel een andere plek om nog twee nachten te slapen. Op Gili Trawangan is het vooral de hele dag op het strand liggen en genieten van het leven. 'S avonds kan je wat drinken en op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag zijn de meeste feesten. Ideaal systeem. Ze hebben op een strand bioscoop, je kan een beetje snorkelen of als je actief wilt zijn een rondje over het eiland fietsen en natuurlijk duiken.

Vanuit Gili Trawangan zijn we doorgegaan naar Gili Air. Een nog kleiner eilandje (in twee uur tijd kan je het hele eiland hebben rondgelopen) en de sfeer was dan ook veel rustiger, nog relaxter en je merkt dan ook wel verschil met Trawangan. Trawangan is meer het party eiland en dit is echt genieten. De zee is nog blauwer, het strand net zo wit en de netjes net zo lekker. Hier hebben wij ook een dagje gesnorkeld en zijn wij naar alle drie de eilanden geweest (het derde en kleinste eiland is Gili Meno). Tijdens het snorkelen hebben we veel vissen gezien en schildpadden!, :-D Die had ik nog nooit in het wild zien zwemmen. Bij de laatste snorkeltrip had ik geen zin meer dus ben niet gegaan, wel jammer want hoorde van Joy dat het koraal hier onwijs mooi was. Dan maar weer een andere keer snorkelen.

Na de Gilli eilanden zijn wij naar Lombok gegaan. Ook hier verbleven we weer bij een strand plaatsje, Kuta Lombok in het zuiden van het eiland. Voor we hier heen zijn gegaan, zijn we eerst naar de watervallen vlakbij Mount Rinjani geweest. Wat een pracht watervallen, zo groot! Bij de eerste watervallen konden we alleen foto's maken, maar bij de tweede konden we ook zwemmen! Water was eigenlijk veel terug, maar we hebben week gezwommen! :-D
Ook in Kuta niet heel veel bijzonders gedaan, we hebben lekker een scooter gehuurd en zijn over het hele eiland wezen toeren. Het doel was om naar Tetebatu te gaan (ons was verteld dat het een dorpje is met veel Nederlandse koloniale gebouwen). Wij volgens de navigatie ernaar toe gereden.... Het kwam er op neer dat wij met de scooter de jungle in zijn gereden en 5 kilometer probeerde te rijden wat officieel een wandelpad is.... Ehm ja, het pad werd zo smal dat we uiteindelijk de scooter opgetild hebben om hem om te draaien en daarna maar weer terug zijn gereden. Jaja, vrouwen en rijden hoor ik jullie al denken.... Maar wij vrouwen vertrouwen op een navigatie systeem!
Op de terugweg kwamen we wel bij het dorpje uit en we aten is zo een schattig klein cafeetje! De eigenaren waren ook heel aardig en we mochten gewoon over un land door de rijstvelden en de Graanvelden lopen? Toch nog een goede dag geweest.

De afgelopen vier dagen hebben we de Komodo tour gedaan. Jullie hebben vast wel op het nieuwe gehoord dat ongeveer twee weken geleden zo een boot gezonken was? Precies, met zo een boot zijn wij meegegaan. Eerst een korte beschrijving van de boot, wij deelden met 24 mensen en vijf bemanningsleden een mini bootje zonder douche, een toilet dat zo klein is dat het eigenlijk geen toilet is, we sliepen met z'n alle op 1 klein bovendek, matrassen zo dun dat je eigenlijk op de vloer slaapt, als je je spullen wilde pakken moest je de buik in en overdag kan je zitten op de houten banken, de houten vloer en al het andere dat van hout is. Ik heb een dikke kont,maar zelfs die van mij is hier niet voor gemaakt! Man man man, wat een beleving weer. De eerste nacht dat ik echt dat we zouden zinken. We moesten de hele nacht doorvaren en de boot ging zo heen en weer, de wind was zo koud (de enige bescherming tegen de wind in het slaapgedeelte waren een paar zeilen) en die dunne dekentjes hielpen niet echt!
We hebben tijdens de boottocht veel gesnorkeld, veel kleine eilandjes gezien, veel gezwommen en we hebben de Komodo's gezien. Deze meeste houden zich meestal voor dood, vanwege het warme weer. Alle gidsen bleven ons maar waarschuwen dat ze zo gevaarlijk waren, maar we dachten dat het wel meeviel. Totdat we met z'n alle om zo een slapende Komodo stonden en deze ineens besloot op de wandel te gaan. We wisten niet zo snel we weg moesten weten en ineens stonden er vier rangers om ons heen om ons te beschermen! Hahaha, stiekem was het wel grappig. Zo groen als Lombok was, zo dor is Komodo eiland. Bijna alles is dood en hier en daar heb je nog een levende boom. Maar uitzichten die je hebt... Spectaculair!
Gelukkig zijn wij goed aangekomen in Labuanbajo, Flores. Wij gaan vandaag een scooter huren en een beetje rondtoeren en morgen vliegen we alweer terug naar Bali. Er is me verteld dat je hier zonder paspoort kan vliegen en morgen gaan we erachter komen! Mijn VISA moest verlengt worden, dus mijn paspoort ligt bij immigratie en ik hoop dat ik terugkom op Bali om mijn paspoort op te halen.

Jullie horen snel weer van me!
XXX

1. Mariska Hooijer:
    3 september 2014
    Ben erg benieuwd of het gelukt is zonder paspoort te vliegen ! Alles kan daar blijkbaar. Je maakt ontzettend veel mee en het blijft leuk om je verhalen te lezen, zijn we er toch een beetje bij. Knuffel
  2. Cobi:
    4 september 2014
    goh Nathalie wat een belevenissen en een geweldig avontuur. Liefs Cobi
  3. Ina:
    5 september 2014
    Lieve Nathalie dank je wel weer voor je geweldige reisverslag wij vinden het heerlijk om jou belevenissen te volgen. Toch blijf je me wel verbazen hoe je het allemaal beleeft volgens mij ben je wel iemand die graag alles onder controle heeft hier in Nederland dan hahaha maar tijdens je wereldreis lijkt dat allemaal anders heb ik het gevoel want je geniet volgens mij van alles!!!!
    Wat was je in een paradijs.............
    Heel veel dikke knuffels van mij en aard
  4. Chantal:
    7 september 2014
    Naatje,

Wat een verhaal weer!! Zo herkenbaar!! De streek waar je nu bent, heb ik ook veel gereisd. Absoluut paradijs. Ik ben ook naar die komodovaranen geweest, dat was vreselijk spannend. Die beesten zijn zo groot en eng. Jammer dat jullie niet meer tijd voor Flores hebben, dat is ook heel leuk.

Succes met terug vliegen.

Xx